• Povećaj font
  • Smanji font
  • Promijeni kontrast
  • Sivi tonovi
  • Promijeni vrstu slova
  • Vrati izvorno
  • Povećaj font
  • Smanji font
  • Promijeni kontrast
  • Sivi tonovi
  • Promijeni vrstu slova
  • Vrati izvorno

Kako Vam možemo pomoći?

500. godina od osnutka gruškog "škara"

8.8.2025.

Na današnji dan, 8. kolovoza 1525., prije 500 godina, dubrovački je Senat donio odluku o izgradnji velikog državnog brodogradilišta u Dubrovniku zvanog "škar".

Na sjednici Vijeća umoljenih 33 vijećnika su glasovala za prihvaćanje prijedloga da se u Gružu na općinskom zemljištu koje se prostiralo od posjeda vlastelina Krista Caboge prema Kantafigu sagradi brodogradilište. Šest vijećnika izjasnilo se protiv te odluke. Određena su tri predstavnika iz redova vlastele – Marin Bonda, Đuro Gozze i Gabrijel Cerva da izvrše nadzor na zemljištu i procjene mogućnosti izgradnje.

Prema zaključku Vijeća umoljenih od 2. studenoga 1525. vlastelini su u podnesenom izvješću, nakon provedenih konzultacija sa stručnjacima, naveli da bi se buduće brodogradilište trebalo prostirati uzduž obale 80 sežanja, a u moru bi obuhvaćalo širinu od 20 sežanja i dubinu od 3,50 lakta. Trošak izgradnje, prema izračunu majstora, iznosio bi 240 dukata. Istoga dana imenovani su nadstojnici Stjepan Benessa, Martin Caboga i Dinko Ragnina kojima je povjeren nadzor nad izgradnjom brodogradilišta.

Prema njihovoj izjavi od 1. prosinca 1525. nijedan od majstora nije prihvatio navedenu ponudu od 240 dukata te je Vijeće odlučilo povećat iznos na 280 dukata. Izgradnja brodogradilišta započela je početkom sljedeće godine. Prema ugovoru od 7. veljače 1526. brodogradilište je trebalo biti dugo 40 sežanja (oko 80 m), a široko 20 sežanja (ca 40 m) i to 8 (oko 16 m) na kopnu i 12 sežanja (oko 24 m) na moru, građeno od klesanoga kamena s nagibom od sjevera prema jugu visokim jedan lakat, kako bi se brodovi mogli lakše izvlačiti i porinuti u more.

Na tom prostru nešto kasnije izgrađena su dva bunara i kamena prizemnica za potrebe brodograditelja, ali i za smještaj brodovlasnika za vrijeme gradnje njihovih brodova. Na gruškom je škaru 1567. sagrađena i crkva sv. Nikole, u kojoj se služila misa prilikom porinuća brodova, a bila je i sjedište bratovštine brodograditelja. Brodogradilište u Gružu uživalo je državni monopol gotovo tristo godina, dok ga nisu spalile 1806. ruska i crnogorska vojska, no ubrzo je obnovljeno.

Stari škar uništen je pri gradnji željezničke pruge početkom 20. stoljeća. Pomorski muzej povodom ove velike obljetnice priprema izložbu koja će se otvoriti krajem godine, a ima za cilj prikazati povijesni razvoj brodogradnje na teritoriju nekadašnje Dubrovačke Republike s posebnim naglaskom na brodogradilište u Gružu i prostorne promijene koje su se događale na tom prostoru.

 

 

Fotografija: Panorama gruške luke oko 1880.; Tomaso Burato, Zadar; albuminska fotografija, podlijepljena kartonom; 6,7 x 10, 8 cm; DUM PM 1760

Postanite naš korisnik!

Budite u tijeku s događanjima i novostima u muzeju.